En el fideïcomís “si sine liberis” els fills del fiduciari,
i dels fideïcomissaris, de l’existència o inexistència dels quals depèn que el
fideïcomís quedi purificat o entri en acció, tenen una evident importància. Tot
i això, la norma general és que no tenen
cap dret al fideïcomís: “els fills posats
en condició no s’entenen posats en disposició”. Això suposa que, en cas que un
fideïcomissari mori abans que l’herència
es defereixi a favor seu, els fills d’aquest no tindran cap dret al fideïcomís,
sinó que l’herència passarà al fideïcomissari que seguia en ordre després del
pare d’aquells.
Aquesta és la
disposició de l’art. 426-17 del Codi Civil de Catalunya.
Això significa que,
si el testador vol que els fills posats en condició puguin entrar en
l’herència, en defecte dels seus pares, ho ha de disposar així, ordenant una
substitució vulgar “in fideicomiso “ .
És a dir, ha de disposar que els fills dels fideícomissaris ( o del fiduciari)
premorts, entraran en l’herència en el lloc del seu pare.
Aquesta disposició suposa que
aquests fills, substituts del pare premort, vindran afectats per la mateixa
càrrega fideïcomissària que hauria afectat el seu pare, de forma que, en cas de
morir sense deixar, al seu torn, descendència, l’herència faria trànsit a favor
del següent fideïcomissari establert
segons la voluntat del testador.
L’anterior
legislació contenia unes normes interpretatives que mitigaven la disposició que
comentem: eren les conjectures (o part d’elles). Segons aquestes, es donava a
determinades expressions o circumstàncies de la disposició fideïcomissària una
interpretació en un sentit favorable als drets successoris dels fills posats en
condició. El fet que la nova legislació no hagi inclòs les conjectures no
significa, però, que s’hagin d’entendre no aplicables, atès que en l’Exposició
de motius del llibre quart del C.C.C. es puntualitza que les normes derogades,
mentre no s’oposin a les positives, formen part de la tradició jurídica
catalana.
El Codi de
Successions va preservar les següents conjectures, en el seu art. 198:
-Quan s’imposi al
fill posat en condició una càrrega o obligació que no podria acomplir si no fos
substitut.
-En cas que el
darrer fideïcomissari cridat –després dels seus fills- fos una altra persona .
-Quan el causant
hagi nomenat fiduciari i fideïcomissaris els seus fills, però sense
mencionar-los pel nom ni per cap altra circumstància que els individualitzi.
-Quan el causant
cridi com a substitut els fills del fiduciari
o del fideïcomissari més remot.
Incloc
aquí un comentari de la Llei “cum avus “ perquè té aparença de ser una d’aquestes
conjectures, encara que, en realitat, no ho és. Està recollida en l’art. 426-15
del Codi Civil de Catalunya i consisteix en una regla de interpretació segons
la qual si un testador imposa un fideïcomís al fiduciari –que és fill o
descendent seu- en favor d’una persona
que no és descendent, s’entendrà que aquell fideïcomís és del tipus condicional
“si sine liberis”, en el cas que, en el moment d’imposar el fideïcomis, el fiduciari no tingués fills o si, en cas de
tenir-ne, el testador ho ignorava.
És
a dir, els requisits són :
1.-
que el testador imposi un fideïcomís a un fill o descendent.
2.-
que el fideïcomís sigui a favor d’un persona que no sigui descendent.
2.-
que el fill fiduciari no tingués fills en el moment de ser ordenat el
fideïcomís, o bé que el testador (o
ordenant per qualsevol dels altres mitjans possibles) desconegués l’existència d’aquells.
I
la conseqüència és que aquell fideïcomís s’entén ordenat sota condició de morir
el fiduciari sense fills. Tradicionalment s’ha dit que aquesta interpretació s’imposa
com a “conjectura de pietat”, però no és una conjectura consistent en entendre
que es dóna una substitució vulgar en favor dels fills posats en condició, sinó
una conjectura en favor d’entendre que el fideïcomís ha estat imposat sota
condició de morir el fiduciari sense fills.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada